söndag 11 januari 2015

Backtest på Fundamental data

I helgen har jag jobbat på att hitta nya potentiella strategier för min trading. En grej som jag provade var att lägga till filter för fundamental data. Tidigare har jag bara testat med hjälp av tekniska och statistiska variabler. Joel Greenblatt från Gotham Capital använder en kvantitativ modell för att analysera fundamental data och dessutom balanserar de om portföljen varje dag(!). Det finns en bra intervju med honom här. Om det fungerar för en av väldens största hedgefonder så varför inte testa?

Den här strategin är gjord för daytrading och tar en position under de första 120 minuterna av dagen och stänger positionen vid dagens slut. Tanken är att gå kort i bolag som är "konkursmässiga". Utan att gå in på detaljer innebär det hög skuldsättning, dåligt med cash och negativt EPS. Så här såg resultatet ut för ett backtest över de senaste 3 månaderna.

Kanske inte den snyggaste equity-kurvan jag har sett men jag har försökt att inte överoptimera den för mycket. Troligen lider den redan av "Curve Fitting" då mitt program bara kan testa 3 månader och endast "in sample". För att bekräfta att detta verkligen fungerar krävs både test på "out of sample" och senare handel med riktiga pengar. Triggern är en ny "3 day low" och alla andra fliter är mest för att se till att aktien går att handla, tex att det finns likviditet, att den dagliga rangen (ATR) är tillräckligt stor och att spreaden inte är orimlig. Jag hoppas att på grund av enkelheten så borde det finnas en god chans att det kan fungera, men det återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.