fredag 19 december 2014

Världskartan

Oj vad jag överskattade mina kunskaper i Paint. Jaja, här är i alla fall en karta över P/E-talen på världens börser. Jag reserverar mig för alla eventuella fel, både i form av inkorrekt data och eventuella brister i min geografi (länge sedan man hade kartprov i skolan). Detta är mer för att belysa hur stora värderingsskillnader det finns runt om i världen, speciellt med tanke på raset i Ryssland. Läste en artikel, russias stocks are cheap but no bargain, som anger 4,8 i P/E-tal. Förmodligen kommer väl dock vinsterna sjunka kommande år både som resultat av sanktioner och ett lägre oljepris. Själv kommer jag inte vara någon köpare även om värderingen är frestande låg. Kommunister är världsmästare på att ruinera samhällen och det ska man inte underskatta.




Norge, UK, Kina, Korea och Brasilien ser kanske mest attraktivt ut. Kina består ju av två börser, Hong Kong och Shanghai, försökte belysa det med nedre delen av Kina i annan färg. Besvärligt att investera i främst Shanghai pga problem med insyn samt politiska risker. Hong Kong är väl lite bättre men det är ju knappast samma standard som i västvärlden.


Om jag hade pistolen mot huvudet skulle jag nog välja Storbritannien eller Norge att placera i. UK har också en låg värdering sett till Shillers CAPE och Shiller him self har varit ute och talat gott om marknaden. London har handlats i ett intervall mellan 3500-7000 senaste 15-20 åren och ett utbrott över 7000 skulle nog locka in en del köpare, annars finns väl risken att det vänder ner mot 5000 från 2010-2011.



Det fina med börsen är ju dock att man aldrig måste göra någonting alls och i dagens läge känns det som att risk/rewarden på de flesta marknader inte är så lockande.



2 kommentarer:

  1. Hej,spännande blogg du har! Blir taggad till att börja mer med trading framöver. Som ny och intresserad av trading skulle det vara av intresse ifall du kunde gå igenom din strategi och regler. Avkastningsmål, hur mkt du lägger av totalt kapital, hur bestämmer man stop loss osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Kul att du har hittat hit, jag har funderat på att göra ett inlägg om hur man börjar med trading så jag ska försöka spika ihop något inom kort. Det är lätt att man börjar fokusera på fel saker i början och det finns ju tusentals olika böcker och "gurus" som predikar för både det ena och det andra. Var väldigt kritisk till allt du läser och hör, mycket kommer vara skitsnack. Här om veckan hittade jag en kurs (den är gratis) som adam h grimes har startat som jag tyckte var vettig. Det kan vara en bra början. http://adamhgrimes.com/TAAS/

      För min egen del har jag handlat på heltid i ungefär 1år (daytrading) och deltid i snart 2. Jag är fortfarande vad jag kallar nybörjare så det finns många andra som jag skulle rekommendera att ta råd från före mig. Hela min länklista är sånt som har hjälpt mig i min egen handel och som jag tror är nyttigt för andra.

      Jag återkommer i inlägget om frågorna kring strategi, regler och stoppar då det kräver lite längre utläggning.

      Tack för responsen!

      Mvh

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.