fredag 5 december 2014

Daytrading - Float Rotation

Äntligen tillbaka på amerikanska marknaden efter en tids uppehåll. Varit ganska lugna första dagar men det var lite kul att se samma tickers som fortfarande går bananas som tidigare.

En av mina favorit-trades senaste halvåret har varit så kallade "low floats" som betyder att antalet aktier som är ute på marknaden är ganska få. Jag brukar säga helst under 10-20 miljoner aktier. Anledningen är att dessa är ganska lätta att manipulera och trycka runt i marknaden och således kan det bli stora rörelser. Idag var RADA och DGLY i fokus då volymen var 4ggr respektive 2,5ggr deras float. I teorin betyder det att samtliga aktier kan ha bytt ägare 4ggr under dagen vilket gör att aktien blir mer av ett tradingverktyg än någonting annat, verklighetskopplingen tenderar att försvinna.

Idag kom nyheten att RADA hade säkrat ett kontrakt med amerikanska försvarsmakten. Reaktionen blev +55 %. Det man måste komma ihåg med dessa typer av aktier är att dom inte handlas i % undan i dollar och cent. Det låter kanske märkligt men aktien var "bara" upp "a buck and change". Vi tittar på grafen.



Som ni ser är den inte första gången aktien har stuckit iväg. Många traders sitter och bevakar dessa aktier och när väl bollen sätts i rullning kan det gå fort. Jag gick lång lite i slutet av dagen då det brukar kunna bli en rätt bra short squeeze in till stängningen.
Jag hade gärna köpt in mig tidigare under dagen men rangen var rätt stor och det kändes som att den var på väg att rulla över ett par ggr.



Imorgon kommer jag titta efter ett break av 4 och då skulle ett test av 6 inte vara omöjligt. Misslyckas testet av 4 dröjer det nog inte länge innan RADA är en 2$-aktie igen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.